woensdag 19 oktober 2011

Uitbreidend: een denkbeeldige dialoog tussen het typetype (de denkbeeldige ik) en U (de denkbeeldige lezer)

Ik heb geen zin.
(Kom op, zeg. Zo begin je geen blogs.)
Ik begin mijn blogs zoals ik wil.
(Ik geef het op.)
Wat, nu al? Wat moet ik dan?
(Dat weet je best.)
Maar ik ben moe vandaag.
(Ja, en? Je hebt een commitment gemaakt: elke woensdag godverdomme een blog met wetenswaardigheden erin en dat zul je doen ook.)
Als je nog één keer het woord 'commitment' zegt ga ik kotsen.
(Wat zielig voor je.)
Sinds wanneer ben je zo onaardig? Je hoort me te steunen!
(Ik geef je precies wat je nodig hebt.)
Hoe weet je dat zo goed?
(Omdat ik nooit twijfel, in tegenstelling tot jou)
...
(Nou, wat wou je zeggen? Twijfelde je soms?)
Huh?
(Oh, begin nou niet! Je weet best waar ik het over heb! Voordat je zei dat je moe was...?)
Oja. Nou, goed, mijn idee was dus om de boeken in te duiken. Een beetje research naar de archetypen van Jung. En dan jou te linken aan een archetype en mij ook. Ego, superego, dat soort dingen.
(Dat is Freud.)
Oh. Maar die hadden toch iets met elkaar te maken?
(Ja. Dat weet je wel.)
Oké, oké, ik zeg het al! Jung was oorspronkelijk een leerling van Freud.
(En?)
Toen, eh, kregen ze ruzie en maakte Jung zich los van Freud?
(Vraagteken!)
Op sommige dagen lijkt Google gewoon zo ver weg.
(Dat klinkt heel prozaïsch maar het is gewoon een manier om je luiheid te verhullen.)
Maar ik ben MOE.
(Waar ben je zo moe van dan? Misschien moet je dat eens gaan vertellen?)
Je bent irritant. Zo kan je alles wel ombuigen naar je voordeel! Stom superego.
(Ik wacht.)
Oké.
(Zeg niet zo vaak oké. En áls je het zegt - dit is al enige tijd een frustratie van me - moet je consequent zijn in je spelling. Dus niet de ene keer 'oké' en de volgende keer 'OK'.)
OK.
(Goeie.)
Dank je.

Oké, waar ik moe van ben is mijn excursie naar Rotterdam gisteren. Ik was o.a. in het Booijmans van Beuningen, dat is een museum. De curator had er weer iets moois van gebakken. Volgens mij is die knakkerbakker in z'n vrije tijd liever bezig met z'n galvaniseerset dan met de schone kunsten. Hoezo? (Ja.) Als ik je eerste vraag weggelaten heb hoef je daar niet 'ja' op te zeggen. Dan ben je volstrekt overbodig. Ha. Nu ben je stil, hè? Wie is er nou een superego? (Je haalt de vaart eruit.)

Hier kun je lezen wat ik schreef over een vorige tentoonstelling. Die ging over schoonheid in de wetenschap. Deze nieuwe tentoontselling gaat over hoe kunst kan bijdragen aan een beter milieu en duurzaamheid. Echt, knakker -> galvaniseerset. Het deed me een beetje denken aan de projectweken op de middelbare school, vermoeiende hybrides van de ANW-sectie* én de alfavakken. Dat je eerst onderzoek moest doen naar de wetenschappelijke achtergrond en vervolgens een eindwerkstuk moest bouwen in de vorm van een kunstwerk. Zo'n tentoontstelling was het. Alleen bouwden we op de middelbare school geen complete auto's met brandstoftanks maar krakkemikkige maquettes van gekleurd karton en powerpointpresentaties met teveel informatie erop die je dan ook nog letterlijk voorlas. Maar het had hetzelfde sfeertje. Volstrekt oelewapperig dus. En daar zit je dan twee keer drie uur voor in de trein. Had ik beter mijn tijd kunnen besteden aan het doen van research naar de archetypes van Jung. (Dat wou ik maar even zeggen.)

En wat was nou het meningsverschil tussen Jung en Freud? Als je bent zoals ik zal je dit wel een paar keer hebben gelezen en vervolgens vergeten zijn, zoals met zoveel middelbare school-kennis (bijvoorbeeld of tussen 'school' en 'kennis' wel een verbindingsstreepje moet). Alle projectweekachtige opleukingen ten spijt.

Het meningsverschil had in feite te maken met die archetypes. Dat wil zeggen, het betrof het onderbewuste, en in dat onderbewuste, vond Freud, zetelden alleen onderdrukte seksuele verlangens, in tegenstelling tot in Jung's theorie, die inhield dat de mens door meer gedreven werd. Namelijk... tadadadaam... het 'collectieve onderbewuste', een groep universele archetypes.

Wat je in de projectweken leert is hoe je empirisch onderzoek in een leuke vorm kan gieten. Ik geloof dat ik toch iets heb opgestoken.
(Applaus! En nu mag je weer The Secret Diary of a Call Girl gaan kijken.)
Argh, stil nou! Tjezus, dat klinkt alsof ik porno ga zien. En ik dacht dat jij mijn morele en kritische controleapparaat was!
...
Oh, ik snap het al. Je wilt dat ik het ga hebben over het id, het derde onderdeel van Freuds model, voor de volledigheid. Kort gezegd: het id, dat zijn de lusten, het ego, dat is het georganiseerde deel en het superego, dat is de controle.

Over en id.

*Algemene Natuurwetenschappen.

4 opmerkingen:

  1. Kaaak, weer de woordverificatie vergeten! Ik heb zo'n hekel om iets twee keer te typen... Maar goed, alsof dit de eerste keer is:

    Hebben we na al dat gezeur tussen "jullie" toch nog wat geleerd. Ik kende Jung niet eens en van Freud wist ik alleen dat hij altijd aan seks dacht. Wij hadden dan ook geen filosofie, maar maatschappijleer, van een vervelende docente, die je drie keer opnieuw een "vinkopdracht" over Kant liet maken, zonder fatsoenlijk uit te leggen wat je verkeerd deed. Filosofie is wel cool, maar ik ben er nooit fatsoenlijk in onderwezen. Dus hier heb ik alweer wat opgestoken!

    "Op sommige dagen lijkt Google gewoon zo ver weg." is trouwens wel erg mooi. First world problem.

    Ik kan me voorstellen dat je moe wordt van zoveel reizen voor iets wat nogal tegenvalt. Jammer dat het zo oelwapperig was (hoewel dat wel heel goed klinkt). Maar ja, shit happens. Nu kon je er iig hier over vertellen.

    Mijn internet explorer haalt af en toe de icoontjes naast de tabbladtitels door elkaar (geen idee waarom). Voor wetenswaardige woensdag had het niet mooier kunnen zijn: http://i54.tinypic.com/x4hn9z.png

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar zijn "we" voor! Dat is eigenlijk ook alles wat je over Freud hoeft te weten. Ik had ook geen filosofie hoor. Ik weet eigenlijk niet hoe ik over Freud en Jung leerde. Oh, vinkopdrachten, de horror!

    Ja he.

    Ja, maar das achteraf!

    Is dat de wordpress-W? Wel cool ja :)

    BeantwoordenVerwijderen